woensdag 6 april 2011

training activerende didactiek

Gisteren en vandaag hadden de leerlingen van onze stageschool twee dagen vrijaf, aangezien het training was voor de leerkrachten.
Wij waren ook uitgenodigd op de training. Het thema van deze twee trainingsdagen was ‘activerende didactiek’. We vonden het zeer interessant dat we aan deze training mochten deelnemen aangezien een van onze projecten ‘didactische stage met coöperatieve en activerende werkvormen’ is. De training sluit dus nauw aan bij ons project.
We keken uit naar deze training want we waren benieuwd naar de inhoud en het verloop van zulke trainingsdagen hier in Suriname.
We werden verwacht om 8u in de mediatheek, waar we eerst rustig konden genieten van een kopje koffie en een koekje. Uiteindelijk ging de studiedag om 8u30 van start met het Surinaams volkslied dat gezongen werd door een enthousiast leerkrachtenteam.

We werden verwelkomt door het schoolhoofd, juf Calica van de 6e klas en juf Adjodhia, van de 2e klas, die deze trainingsdagen zouden leiden. Zijzelf hadden deze training een maand geleden gevolgd en zouden hun opgedane kennis vandaag met de andere leerkrachten van deze school delen.
Als aanvang van deze training ging juf Calica na wat de leerkrachten hadden onthouden uit de vorige studiedagen en of ze deze sessies ook reeds in praktijk hadden omgezet. Er werd een kort gesprek gehouden over de ervaringen van de leerkrachten.
Vervolgens ging de eerste studiedag over activerende didactiek van start. De meeste dingen waren niet nieuw voor ons, maar het was wel een goede opfrissing van de didactiek. Het ging onder meer over de soorten “slimmen” (beeldslim, zelfslim, woordslim,…), de leervoorkeuren (kunst van het afkijken, ontdekken, oefenen, participeren, kennis verwerven), leerhoeken en activerende werkvormen (verteltafel, interview,…). De leerkrachten maakten ook kennis met bewegingstussendoortjes (‘energizers’). Dit alles werd eerst in theorie aangebracht, al dan niet aan de hand van filmmateriaal. Alles wat aan bod kwam werd ook onmiddellijk in praktijk omgezet en uitgevoerd door het leerkrachtenteam. Dit leverde af en toe best wel hilarische momenten op.

Het uitproberen van een lachwekkende 'energizer' (ofwel bewegingstussendoortje, zoals wij dit in Belgë noemen).
Ook  wij namen intensief deel aan de training.
Dag 2 werd afgesloten met de klaag- en jubelmuur. Zoals de woorden het zelf zeggen mochten de leerkrachten hun positieve bevindingen over deze dag noteren aan de jubelmuur. Opmerkingen of suggesties waren welkom aan de klaagmuur.

De jubelmuur
Dag 2 ging net zoals de eerste dag van start met het zingen van het Surinaamse volkslied. Deze keer was het echter niet het lied dat we eindelijk een beetje beginnen te kennen, maar vandaag werd het oude volklied gezongen. Aandachtig luisteren we naar het Surinaamse lied, dat we veel mooier vinden dan het huidige volkslied. Vervolgens werd er feedback gegeven over de positieve punten en leerpunten die we aan het einde van de vorige dag aan de klaag- en jubelmuur hebben genoteerd.
Tijdens deze dag kwamen de werkvormen ‘zelfstandig werk’ en ‘samenwerken’ aan bod. Hierbij werd ook uitgebreid aandacht besteed aan ‘contractwerk’. Ook vandaag werd de leerstof aangebracht via duidelijk filmmateriaal en was het daarna weer aan de leerkrachten om in groepjes aan de slag te gaan.

Introductie van de werkvorm 'contractwerk'.
Het schoolhoofd en de leerkrachten die deze studiedagen organiseerden, deden hun uiterste best om hun vergaarde kennis over te dragen aan hun collega’s. Ze hadden het lokaal helemaal aangekleed met didactisch materiaal en met enkele leerhoeken.
Wij moeten niet meer overtuigd worden van de effectiviteit van activerende werkvormen. We zijn echter niet zeker of alle leerkrachten van onze stageschool voldoende zijn overtuigd en deze werkvormen ook werkelijk zullen omzetten naar de praktijk. Daarom zullen we proberen om tijdens onze stageperiode in de bovenbouw zoveel mogelijk van deze werkvormen toe te passen zodat de klasleerkracht een voorbeeld heeft van hoe de werkvormen in de praktijk omgezet kunnen worden.
We zijn blij en dankbaar dat we mochten deelnemen aan deze twee studiedagen. We hebben tijdens deze dagen de leerkrachten beter leren kennen en zij ons ook.  Er heerste een gezellige en aangename sfeer en we hebben het gevoel gekregen dat we worden aanvaard in het leerkrachtenteam. Het was een zeer leerrijke en leuke ervaring.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten