zaterdag 16 april 2011

Project speelplaats

Zoals de meesten onder jullie wel weten, zal ik in Suriname  4 projecten uitwerken.
Het eerste project is dat we zullen lesgeven met de nadruk op coöperatieve en activerende werkvormen. Ik heb dit deels gedaan in het tweede leerjaar, zoals jullie reeds konden lezen, en ik ben momenteel bezig in het 4e leerjaar aan het tweede deel van dit project.
Het tweede project was het project zorg dat de voorbije twee weken liep. Hierover volgt nog een verslag.
Zoals jullie reeds konden lezen is ook het derde project, het leesproject, drie weken geleden van start gegaan.
Uiteindelijk restte me nog het opstarten en uitvoeren van het vierde project. Dit is een project waarbij ik zal proberen om te speelplaats te opwaarderen. Ik heb hiervoor enkele weken geleden een ideeënbus gemaakt. Met deze doos ben ik rond gegaan in alle klassen om uit te leggen wat de bedoeling hiervan was. Vervolgens kreeg ze een centrale plaats aan het kantoor van het schoolhoofd, waar de leerlingen en de leerkrachten gedurende de komende twee weken briefjes konden posten met ideeën voor de opwaardering van de speelplaats.
Ondertussen zijn deze twee weken voorbij en had ik vorige week op een middag de leuke bezigheid om de ideeëndoos leeg te maken en alle ideeën op een rijtje te zetten. De leerlingen hadden zich natuurlijk niet gehouden aan het domein ‘speelplaats’ alleen en ze hadden zich helemaal laten gaan in het opschrijven van mogelijke ideeën voor de school. Spijtig genoeg moest ik onmiddellijk enkele ideeën zoals een gymzaal, nieuwe toiletten, nieuwe banken en stoelen en nieuwe schriften schrappen wegens ‘onmogelijk uit te voeren binnen mijn project’. Ik sorteerde de ideeën in twee categorieën: ‘speelplaats en school’ en ik schreef alle ideeën netjes op. De volgende dag ging ik met mijn lijstje naar het schoolhoofd. Ook zij was onmiddellijk van mening dat ik enkel moest werken rond ‘speelplaatswerking’ en dat de ideeën over het schoolgebouw zelf, voor de school of de overheid is.
We concentreerden ons bijgevolg op de ideeënlijst voor de  speelplaats. Uit de ideeënbox bleek reeds dat de top 3 zand, een speeltuin en meer kleur was. Zowel de directrice als ik hadden hierover hetzelfde idee. Maar toch had ik hierbij enkele belangrijke vermeldingen. De aankoop van  nieuw zand voor de speelplaats, zodat ze niet steeds onder water loopt en de kinderen er meer op kunnen spelen en gymen, is niet mijn taak. Dit kost heel veel geld en daarvoor zou mijn budget zelfs niet groot genoeg zijn. Bovendien vind ik dit geen mogelijke opdracht binnen mijn project, aangezien het niet vernieuwend is. Ik stelde wel voor dat ik mee wou helpen zoeken naar sponsors hier in Suriname voor de aankoop en aanleg van nieuw zand op de speelplaats.
Met het budget dat ik verzameld heb door de wafeltjes- en hotdogverkoop zal ik dus verf kopen waarmee de muren aan de speelplaats een fleurige kleur krijgen met kindvriendelijke prints er op. Als ik nog budget over heb, kan dit nog besteed worden aan de aankoop van een speeltuig.
Ondertussen zijn we weer een week verder en heb ik contacten gelegd met een mama die in de ouderraad zit. Zij zouden heel graag helpen met de aankoop van het zand. Via het bedrijf van haar man zouden we gesponsord worden, zodat we voldoende geld zouden hebben voor zand. Ze probeert alles in orde te brengen en hopelijk lukt het dan.
Ook ik heb niet stil gezeten en ben op zoek gegaan naar een schilder. Ik heb er eentje gevonden die voor een milde prijs wil komen schilderen. We hebben nog geen concrete datum afgesproken, maar het zal zeker in de paasvakantie gebeuren.
Bovendien heb ik via via een lasser en metaalbewerker gevonden die zelf een speeltuig kan maken in ijzer. Ik zou het dan alleen maar moeten verven. Ik probeer zo snel mogelijk contact met hem op te nemen voor verdere info.
Ik ging met dit nieuws naar de directrice om verder af te stemmen met haar. Ik stelde voor dat de schilder de muren in een neutrale kleur zou schilderen en eventueel de contouren van de figuren zou schilderen en ik vroeg of het mogelijk zou zijn dat de tekeningen samen met de kinderen zouden worden ingekleurd. Op deze manier werden ook de kinderen in dit project betrokken. Maar dit zag ze niet zitten en ze had liever dat de schilder het ineens goed deed. Ik lede me hier bij neer want het is haar school, maar toch blijf ik het spijtig vinden dat de kinderen niet kunnen deelnemen.
Dit project houdt echter meer in dan enkel het schilderen van de muren en de aankoop van zand of een speeltuig. In functie van mijn eindwerk in België zal ik een visietekst schrijven oer de speelplaatswerking van mijn scholengemeenschap. In deze visietekst zal ik een onderdeel besteden aan de vergelijking tussen de speeltijden in België en Suriname. Ik ga hierover ook een filmpje proberen maken.
Nog veel werk dus voor de boeg oor dit project. Ik ga er dan ook grondig aan werken in de paasvakantie en in de twee weken daarna. Die twee weken zullen trouwens onze laatste twee weken in Suriname zijn. Wat is de tijd al voorbijgevlogen!
Ten slotte volgen er nog enkele foto's van de huige speelplaats in O.S. kuldipsingproject, onze stageschool: