vrijdag 25 maart 2011

Holi Phagwa

Vorige week vrijdag was het mijn laatste stagedag in klas 2b en die heb ik feestelijk mogen afsluiten! Op zondag 20 maart vierden de Hindoestanen in Suriname Holi Phagwa en op onze school werd dit vrijdag al gevierd. Het Holifeest is een Hindoeïstisch feest dat jaarlijks in de maand maart gevierd wordt. Het is een combinatie van en lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een Nieuwjaarsfeest. Geen les en uniformen dus voor de leerlingen maar wel hun vrijetijdskleding en vooral veel gekleurd poeder.

Een dagje zonder uniform: de kinderen pronken met hun vrijetijdskledij.
Voor de eerste pauze heb ik met de kinderen een eigen versie gemaakt op het liedje 'de droomboom', dat ik eerder deze week aangeleerd heb. Er was ook nog tijd om enkele bewegingstussendoortjes, die we in de loop van de week hadden gedaan, nog eens te doen. Daarna was het tijd voor dé Holi Phagwamaaltijd, een heus eetfestijn in de klas: Roti met kip, Fernandez drank, chocoladecake en  popcorn. Hoewel het nog maar 9u30 was en mijn maag absoluut nog niet toe was aan al dit lekkers, schoof ik toch maar gezellig mee aan tafel. Roti is de bekendste maaltijd van de Hindoestanen in Suriname. Het is een combinatie tussen een wrap en een hartige pannenkoek. Daarbij wordt pikante (iets té pikant voor mij) kip met aardappelen gegeten. Je moet eerst een stukje van de roti scheuren en vervolgens neem je hiermee een stuk kip of aardappel tussen je vingers en eet je het zo op. Messen en vorken komen er dus niet aan te pas.
Ik probeerde de pikante roti te blussen met wat Fernadez drank*, maar het zoete goedje hielp niet echt. Gelukkig was het flesje water in mijn tas wel blussend'. (*Fernandez drank is dé populaire frisdrank (lees: soft) in Suriname. Je hebt het in de kleuren, rood, oranje, groen en geel. De kinderen zijn er dol op wat het is heel zoet. Of het goed is voor de tanden, dat betwijfel ik...)

Het 'Holi Phagwa-eetfestijn' in 2b.

Bruce geniet van het feestmaal: Fernandez-soft en roti met kip en aardappelen.
Na de maaltijd konden de kinderen niet wachten om buiten te gaan spelen met het poeder. Op deze dag mogen de kinderen 'Holi Phagwapoeder’ meebrengen en het op elkaar gooien. Je kan het poeder vergelijken met gekleurd talkpoeder. Eens het startsein van de speeltijd was gegeven, brak er een heus poedergevecht uit.
Spelen met Holi Phagwapoeder.
Dit was heel leuk om te zien, aangezien wij dit in België niet kennen. Natuurlijk mochten de 2 'Bakra'-juffen (blanke juffen) niet ontbreken aan dit poederfeest. In een mum van tijd had ik alle kleurtjes van de regenboog! De kans dat we dit feest slechts één keer zullen vieren is heel groot, dus onder het motto: 'Als je iets doet, doe het dan goed' lieten we ons helemaal ‘bepoederen’.

Ook wij werden helemaal 'bepoederd'.

Even poseren met de juffen van de tweede en de derde klas.

Eens thuis gekomen, moesten we natuurlijk eerst de douche in. Het meeste poeder ging er heel vlot af, maar sommige vlekken kreeg ik er niet af. Daar stond ik dan met een roze buik en een blauwe rug! Hopelijk zal de Galibische zee de plekken van ons lichaam doen vervagen...

Het was een hele leuke dag en een toffe afsluiter in klas 2b!


Klas 2b





Geen opmerkingen:

Een reactie posten