vrijdag 20 mei 2011

Over 'een uitboldagje'..

Donderdag was onze laatste stagedag op de school en die hebben we 'al vervend' doorgebracht.
Tijdens de training over activerende didactiek enkele weken geleden, maakten we kennis met gekleurde houten kubussen die gebruikt kunnen worden tijdens zelfstandig werk.
Elke leerling krijgt een houten kubusje op zijn/haar bank. Zet je de kubus op je bank met de rode kant naar boven, dan wil dit zeggen dat je goed aan het werk bent en dat je niet gestoord mag worden. Zet je het blokje op groen dan ben je goed bezig en ben je bereid iemand te helpen die een vraag heeft. Er is ook nog een vlak met een vraagteken op. Staat dit naar de bovenkant gericht dan heb je een vraag en dan mag iemand anders van die klas, die zijn blokje op groen heeft, jou helpen.
De leerkrachten waren zeer enthousiast en wilden deze werkvorm tijdens zelfstandig werk graag toepassen, maar het probleem was dat er maar 20 blokjes aanwezig waren op de school en gemiddeld zitten er 30 kinderen in de klas.
Marijke en ik zijn bijgevolg naar een houtzagerij gegaan en hebben 60 blokjes laten zagen.
De blokjes stonden al een hele tijd op school, maar we hadden nog geen tijd gehad om ze te verven. Vandaag hadden we een 'uitboldagje' en dit was de ideale gelegenheid om ze een kleurtje te geven!
Nu kunnen de veel besproken blokjes eindelijk gebruikt worden!

Marijke verft de groene vlakken.

Chloë verft de rode vlakken.

De veel besproken houten kubusjes.

Vandaag was ook de dag dat de 'skoro karnti's' werden uitgedeeld. Dit is het schoolkrantje dat Marijke heeft gemaakt voor een van haar projecten. Het was heel leuk om te zien hoe enthousiast de leerlingen en de leerkrachten reageerden op het krantje. En terecht, want de 'skoro kranti' was knap gemaakt door juf Marijke! Een hele dikke proficiat daarvoor!

Tijdens het uitdelen van de 'skoro kranti's'.

Serencio leest nieuwsgierig in de schoolkrant.


Even snel doorbladeren en fotootjes kijken en dan weer verder werken aan de rekensommen..

Juf marijke en 6a met de 'skoro kranti's'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten