maandag 28 februari 2011

Suriname, Paramaribo?

Vooraleer ik jullie overspoel met mijn verhalen van hier, wil ik jullie eerst wat meer vertellen over Suriname zelf:
 
Suriname ligt in Zuid-Amerika, net boven Brazilië en tussen Guana en Frans-Guana. Er heerst een tropisch klimaat en ruim driekwart van het land bestaat uit tropisch regenwoud. De gemiddelde temperatuur bedraagt rond de 30°C, maar de vochtige lucht maakt het weer draaglijk. Lente, zomer, herfst en winter kennen ze hier niet. Hier spreekt men over droge perioden en regenperioden. Van elke soort bestaat er een korte en een lange periode. Het einde van het droge seizoen nadert en eind maart begint het lange regenseizoen. Een regenjas kan dan helpen bij wat gespetter, maar bij een tropische regenbui ben je in enkele seconden doorweekt. Alleen schuilen helpt dan.
In Suriname woont een smeltkroes van culturen. De bevolking is samengesteld uit Afrikanen, Aziaten, Europeanen en natuurlijk de inheemsen, de oorspronkelijke bewoners die door Colombus per vergissing 'de Indianen' werden genoemd.
Suriname is lange tijd een Nederlandse kolonie geweest, vandaar dat de officiële taal Nederlands is. Maar ook Sranan(tongo) is een taal die bijna alle Surinaamse bewoners spreken. Deze is bijna onbegrijpbaar voor ons.
Suriname is ongeveer 5 keer zo groot als België en er wonen zo'n 475.000 mensen, dat is 20 keer minder dan in België. In de hoofdstad van Suriname, Paramaribo, woont bijna de helft van alle inwoners van Suriname.
Het onderwijssysteem in het basisonderwijs is redelijk gelijklopend als bij ons. het kleuteronderwijs bestaat uit 2 jaar en in de lagere school spreekt men van 6 klassen, net zoals wij 6 leerjaren hebben.

Op deze manier weten jullie toch al iets meer over het land waar ik me bevind! Hoppelijk kom ik snel nog veel meer te weten over Suriname en dat laat ik het jullie heel gauw weten!
de kaart van Suriname
Ik wens jullie alvast veel 'volg'-plezier!

Chloë

Geen opmerkingen:

Een reactie posten