maandag 28 februari 2011

Onze eerste dagen op de stageschool..

Een schooldag in de Kuldipsingschool...

maandag 28 februari
Vandaag zijn we voor de eerste keer naar de stageschool geweest. We werden heel vriendelijk en gastvrij ontvangen door de directrice en we kregen een rondleiding in de school. Ook de leerkrachten waren waren heel enthousiast!
Daarna ben ik gaan observeren in de 2e klas. De kinderen maakten oefeningen over de tafels van 2, 3 en 10 en daarna mochten de leerlingen vrij tekenen tot het einde van de schooldag.

dinsdag 1 maart
Omdat ik gisteren maar twee uurtjes heb geobserveerd in de tweede klas, ben ik vandaag teruggegaan naar 2B bij juf Dewski.
Vandaag was het ook de eerste keer dat we het begin van een schooldag hier in Suriname meemaakten. Vanaf 7u30 mogen de kinderen op het erf van de school. Van de leerkrachten wordt er verwacht dat ze er ook rond dit uur zijn. De kinderen kunnen reeds in het klaslokaal en praten met elkaar. Je ziet de kinderen niet spelen. Om 8u gaan alle kinderen in een rij aan hun klaslokaal staan. De leerkracht geeft hiervoor het signaal. Jongens en meisjes staan appart. Pas wanneer er wordt gebeld door de onderdirectrice (dit is het sein dat het lied van de vlaggenparade gedaan is) krijgen de leerkrachten de toestemming om tegen de kinderen te zeggen dat ze in de klas mogen gaan.

Vandaag kregen de kinderen beeldende vorming. Dit werd niet gegeven door de juf van de klas, maar wel door de vakleerkracht van beeld. De kinderen moesten in groepjes van 5 leerlingen een speeltuin met minstens 3 spelmaterialen maken op een vel karton. Samenwerken verliep alles behalve vlot bij deze 8-jarigen. Je zag dat ze deze werkvorm niet gewend zijn. De juf was heel streng en dreigde voortdurend met onvoldoendes. Het werd me al snel duidelijk dat de mening van de kinderen niet telde. De juf moest het mooi vinden en de kinderen moesten precies maken wat de juf zei. De resultaten: groep 1 kreeg 4/10, groep 2 kreeg 7/10, groep 3 kreeg 5.8/10 en groep 4 werd tenslotte de hemel ingeprezen met een 8/10.

Tijdens de les beeldende vorming (1).

Tijdens de les beeldende vorming (2).
Ook tijdens de pauze zie je de kinderen niet met elkaar spelen, zoals wij dit gewend zijn in België. De pauzes dienen om energie op te doen en deze halen de kinderen uit snoep, chips, bami, nasi en frisdrank. Deze lekkernijen worden aan een kraampje op de school verkocht door 'tante B.' of aan de schoolpoort door de meneer van het winkeltje recht tegenover de school. Hiervan ben ik echt geschrokken. De suikers die de kinderen tijdens deze pauzes opdoen zijn snelle suikers en bovendien heel ongezond!

Na de les werden de banken weer appart gezet en hadden de kinderen toets rekenen. De leerkracht schreef alle opgaven op het bord en de leerlingen schreven ze over. Nadien kregen de kinderen heel veel tijd om deze toets te maken. Kinderen die klaar waren gaven hun toetsschrift af aan de juf en wachtten op hun plaats tot het pauze was. (Voor de rekenvlugge kinderen was dit 20 min. !) Sommigen namen een blad papier en een potlood en begonnen te tekenen. Andere zaten gewoon te wachten en rond te kijken.
Hiervan ben ik geschrokken. Voor velen werd de verleiding groot om te beginnen babbelen en rond te lopen. De juf zei hier niets op, hoewel dit storend was voor de kinderen die nog bezig waren aan hun toets.
klas 2b
Na de pauze werd de hoofdletter 'V' aangeleerd. Dit verliep op een gelijkaardige wijze zoals bij ons in België. De leerkracht schreef de letter voor aan het bord; de kinderen schreven hem eerst mee met de vinger in de lucht en vervolgens in hun schrijfschrift. Nadien werden enkele woorden met de 'V' geschreven.

Na deze les werd er geen les meer gegeven. De juf was boos omdat de kinderen te luidruchtig waren en daarom moesten de kinderen een kwartier zwijgen. Wat me echter enorm verbaasde was dat de kinderen briefjes naar de juf begonnen te schrijven met de vraag of ze terug mochten babbelen. Na 5 minuten heen- en weer geloop en briefjes schrijven werd de juf boos en zei dat ze geen briefjes meer wou krijgen. Toch bleef ze de briefjes aannemen en lezen. De bel maakte een einde aan deze schooldag.

woensdag 2 maart
Vandaag ben ik gaan observeren in de derde klas. De juf, een dame op leeftijd, zag er me zeer streng uit, maar dit was niet het geval. De juf en de leerlingen groetten elkaar in het Engels: "Goodmorning, Children. - Goodmorning, teacher. "How are you? - I'm fine, thanks." Daarna werden de rekenschriften bovengehaald. Een uur lang duurde de rekenles, maar er werd slechts 1 oefening gemaakt. Het tempo was zeer laag doordat de les verschillende keren werd onderbroken en de leerlingen waren niet aandachtig. De juf gaf wel enkele opmerking zoals: "Ik wist niet dat sommetjes konden praten." en "Zal ik je op een eilandje zetten?", maar hieraan werd geen gehoor gegeven. Na de rekenles was woordpakket 15 aan de beurt. De leerlingen leerden enkele woorden die beginnen met de ver-klank en de b- klank. De leerlingen kregen een minuut de tijd om de woorden in stilte te overlezen. Vervolgens werden alle woorden luidop gelezen en moeilijke woorden werden verklaard. De oefeningen zijn gelijkaardig als deze bij ons. De leerkracht duidde meermaals op het foutloos schrijven van de woorden. Na spelling stond er lezen op het programma. De kinderen lazen luidop klassikaal een tekst over vogels. Op de volgende bladzijde stond een gedicht over vogels. De leerlingen moesten dit gedicht enkele keren luidop zeggen zodat het werd inggeprent en vervolgens moesten ze dit gedicht foutloos overschrijven.
De dag werd afgesloten met het voordragen van de spreekbeurten over planten. Enkele leerlingen kwamen vertellen over een typisch Surinaamse plant. Dit vond ik zeer leerrijk en interessant! Het was knap dat de kinderen heel veel konden vertellen en bovendien hadden ze demonstratiemateriaal bij. Nadien werden nog enkele interessante weetjes over de planten opgeschreven in de schrift van Natuur Onderwijs.
Een kwartiertje voor het belsignaal besliste de juf dat het genoeg was geweest voor vandaag en mochten de kinderen zich 'stil' bezighouden. De dag werd uiteindelijk afgesloten met een Engels liedje over 'het lichaam'.

 Ik hoop dat jullie je nu al een beetje een beeld kunnen vormen van een dag op de Kuldipsingschool. Ik ga niet van elke observatiedag een verslagje schrijven op mijn blog, maar wanneer ik nog iets benoemenswaardigs te melden heb zal ik dit zeker doen: meer info laat ik jullie gauw weten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten